1-ويژگي هاي ارتباطات جمعي چيست؟
1- مخاطبان ناآشنا و پراکنده هستند. 2- ارتباط ناپايدار و گذرا مي باشد. 3- دريافت بازخورد با تاخير صورت ميگيرد. 4- سرعت عمل هم زياد است.
2-منظور از جهاني شدن ارتباط جمعي چيست؟
جهاني شدن به فرايندي اطلاق مي شود که از طريق آن ، حوادث ، تصميمات و فعاليت هاي يک بخش از جهان مي تواند نتايج مهمي براي افراد و جوامع در بخشهاي بسيار دور کره زمين داشته باشد .
جهاني شدن نوعي فرايند اجتماعي است که طي آن انسان جهت دستيابي به ارتباط در رسيدن به اعمال ديدگاههاي همسو در سطح جهان به موانع مکاني و اجتماعي غالب مي شود .
جهاني شدن يعني به استقبال يک جهان رفتن ، آشنا شدن با فرهنگ هاي ديگر و احترام گذاشتن به آراء ، نظرات و ديدگاههاي ديگران است .
جهاني شدن يعني فرايند هايي که اتصال جهاني و نيروهاي سياسي و فرهنگي به سرعت کره زمين را زير نفوذ قرار مي دهند و به خلق يک بازار نوين جهاني ، سازمانهاي سياسي بين المللي و فرهنگ جهاني تازه اي مي پردازند .
عواملي که در جهاني شدن مؤثر مي باشند :
1- رشد طبيعي تکنولوژي ، بويژه در عرصه ارتباطات و الکترونيک .
2- وجوه عوامل سياسي از قبيل پايان جنگ سرد و فروپاشي شوروي و دغدغه هاي زيست محيطي و باور به اينکه همه انسانها در يک زمين روزگار مي گذرانند .
3- جهاني شدن سرمايه ، که اين خود عبارت است از مستحکم شدن روابط بازارهاي مختلف که با توجه به رشد بازارهاي بورس جهاني به وضعيتي مي رسد که مي توان آن را بازار بزرگ جهاني ناميد .
3-مشخصات رسانه هاي الکترونيک و سايبري چيست؟
جهاني و فرامرزي بودن: از ويژگيهاي منحصر به فردي که فضاي سايبر را از ديگر رسانهها ممتاز ميسازد، جهاني بودن آن است. هر فردي در هر نقطه از جهان ميتواند از طريق آن به آساني، به جديدترين اطلاعات دست يابد. مرزهاي جغرافيايي تا کنون نتوانسته از گسترش روزافزون فضاي سايبر جلوگيري کند. از اين رو، هر نوع و مرزبندي در برابر آن بسيار دشوار مينمايد.
دستيابي آسان به آخرين اطلاعات: چنانچه بخواهيد به آخرين مقاله، کتاب و يا خبري که در زمينه تخصصي، در سطح جهان منتشر شده، دست يابيد، ساده ترين و سريع ترين راه، استفاده از فضاي سايبر است.
جذابيت و تنوع: رسانه ها از فيلم، عکس، متن و يا هر هنر ديگري براي جذاب کردن خويش به کار ميگيرند و اين ابزارها در فضاي سايبر قابل دستيابي است؛ به ويژه آن گاه که هيچ نظارت و ي توان محدود کردنش را نداشته باشد. از ويژگيهاي منحصر به فردي که در تنوع و جذابيت فضاي سايبر تأثير بسزايي دارد، مشتري محوري محض است. در متون نوشتاري ارتباطي تنگاتنگ ميان خوانندگان و نويسندگان وجود دارد که خواننده به راحتي ميتواند نظر خود را با شخص نويسنده در ميان بگذارد. از سوي ديگر، امکان نظر سنجي و ارزيابي در اين فضا بسيار آسان تر و روزآمد تر است و اين توانايي را به داده پردازان، فروشندگان و عرضه کنندگان محصولات اينترنتي ميدهد که از آخرين خواستههاي مشتريان و مخاطبان خود مطلع گردند.
آزادي اطلاعات و ارتباطات: معناي واقعي آزادي اطلاعات، در فضاي سايبر محقق شده است. از اين رو، شما هر نوع اطلاعاتي را که بخواهيد - اعم از فرهنگي، سياسي و اقتصادي - بدون محدويتهاي حاکم بر ديگر رسانهها، در فضاي سايبر قابل دسترسي است. آزادي ارتباطي نيز از ويژگيهاي ديگر فضاي مجازي است که در ديگر وسايل ارتباطي تا اين حد قابل دستيابي نيست.
4-کارکردها و ويژگي هاي اينترنت؟
استفاده از اينترنت مزاياي زيادي از جمله دستيابي به اطلاعات به همراه دارد. بهعلاوه، اينترنت به مردم اين امکان را ميدهد تا بهراحتي و بهسرعت ارتباط برقرار کنند.
يافتن منابع موردنياز در کمترين زمان، مزيتي عمده براي محققان و دانشجويان بهحساب ميآيد. براي مثال، اينترنت به محققان اين امکان را ميدهد تا با جامعه ي جهاني ارتباط برقرار کنند، که درنتيجه منبع بزرگتري بهجهت جامعهي آماري براي مطالعاتشان دردسترس خواهد بود. بهعلاوه، قابليت استفاده از اينترنت براي مطالعات طولاني، محققان را قادر ميسازد که دادهها و اطلاعاتشان را باسرعت زيادي گردآوري کنند و صرفنظر از موقعيت مکاني و جغرافيايي افراد و موضوعات موردمطالعهشان به اطلاعات موردنيازشان دسترسي پيدا کنند.
جدا از اهداف آکادميک و تحقيقاتي، برقراري ارتباط از طريق چت و شبکههاي اجتماعي به افراد کمک کردهاست که بهآساني با يکديگر ارتباط برقرار کنند و بطور پيوسته از هم خبردار باشند. بر خلاف نامه که يک يا چندين روز طول ميکشد تا به مقصد برسد، اينترنت اين قابليت را ايجاد کردهاست که بلافاصله پيامها بين افراد ردوبدل شود. همينطور امکان برقراري ارتباط ويدئويي که از طريق اينترنت امکانپذير شدهاست نيز در زمينهي حفظ روابط خانوادگي بسيار کمک کردهاست. از نظر شغلي و حرفهاي نيز جايگزين بسياري از سفرهاي کاري شدهاست و با برقراري ويدئو کنفرانس باعث صرفهجوييهاي زيادي در هزينه و زمان شدهاست.
خريد بصورت آنلاين نيز قابليتي است که تبديل به مزيتي بزرگ براي بسياري از مصرفکنندگان شده است، بهطوريکه عادتهاي خريد اين افراد را به کلي تغيير دادهاست. چرا که اين روش خريد، امکان مقايسهي قيمتها و مشخصات کامل کالاها را براي مخاطبان فراهم ميکند. بنابراين فرآيند خريد را تبديل به فرآيندي مطمئن، راحت، سريع و خوشايند کردهاست
به طور عمده به ارتباطات انساني، شفاهي، چهره به چهره و بي واسطه فردي و گروهي اطلاق مي شود که به رغم ظاهر ساده و ابتدايي مي تواند کارکردهاي پيچيده و متنوعي داشته باشد. اين نوع ارتباطات گرچه به دليل گسترده و پيچيده شدن جوامع انساني کارکرد گذشته خود را از دست داده اند، اما هنوز هم از نفوذ و اعتبار خاصي برخوردارند، زيرا به طبيعت انساني و نيازهاي عاطفي و معنوي او نزديک ترند. در عين حال ارتباطات نوين نيز هر جا براساس زيرساخت هاي رسانه هاي سنتي شکل گرفته اند، موفق تر و کارآمدتر بوده اند.
اين نوع ارتباطات در گذشته و پيش از پيدايي وسايل ارتباطي جديد تنها وسيله اطلاع رساني، مبادله پيام ها و برقراري ارتباط بين افراد و گروه هاي مختلف اجتماعي بوده اند و در جوامعي که به لحاظ پيشينه تاريخي داراي نظام منسجم و کارآمد رسانه هاي سنتي بوده اند، تامين نيازهاي اطلاعاتي از طريق اين شبکه براي عموم مردم به نوعي فرهنگ و عادت تبديل شده است. به همين دليل در کشورهايي که ارتباطات نوين بي توجه به چنين پشتوانه و پيشينه اي و بدون استفاده از عناصر موثر رسانه هاي سنتي شکل گرفته اند، از نفوذ، اعتبار و کارآيي لازم برخوردار نيستند و شايد نتوانند اعتماد، همراهي و همدلي عمومي را به نحو مطلوب جلب کنند. شايد کار بزرگ امروز آشتي دادن و در خدمت يکديگر قرار دادن اين دو نظام و در عين حال تفکيک ويژگي ها، نقش ها و کارکردهاي هر کدام به طور مستقل به ويژه در کشورهايي است که پيشينه تاريخي، فرهنگي و تمدني گرانقدر، اصيل، خلاق و کارآمد دارند؛ چيزي که به جرأت مي توان گفت در بسياري از کشورها مورد غفلت قرار گرفته و به عمد يا به سهو به حاشيه رانده شده است. شناخت کارکردها و قابليت هاي شبکه رسانه هاي سنتي، در کنار شبکه ارتباطات همگاني و نيز فناوري هاي نوين ارتباطي امکان بهره گيري از آن را در جهت اهداف توسعه ملي فراهم مي سازد.
1- ارتباطات داخلي
ارتباطات داخلي به نوع ارتباط بين کارکنان در تمام سطوح (مديران و کارمندان) و در تمام بخشهاي يک سازمان (تيم فروش، بازاريابي و ساير موارد) اشاره دارد. اين نوع ارتباط شامل تبادل اطلاعات بين اعضاي شرکت به منظور مديريت امور سازماني و اطلاع رساني به کارکنان در مورد اهداف و سياستهاي کسب و کار است. به عنوان مثال، بحثهاي گروهي، گزارشهاي روزانه، جلسات تيم و ايميل زدن به کارمندان جزء ارتباطات داخلي محسوب ميشوند.
2- ارتباطات خارجي
ارتباطات خارجي به فرآيند برقراري ارتباط با مشتريان، سرمايه گذاران، تامين کنندگان، شرکا، تحليلگران، فروشندگان، سهامداران يا هر طرف خارجي ديگر اشاره دارد. اين نوع از ارتباط باعث ايجاد احساس مثبت در مشتريان و افزايش وفاداري مشتري نسبت به شرکت ميشود. به عنوان مثال، تبليغات در کانالهاي مختلف بازاريابي، بيانيههاي مطبوعاتي، کنفرانسهاي مطبوعاتي و روابط عمومي در اين بخش قرار ميگيرند.